Európsky karneval

S dvadsiatimi deviatimi kandidujúcimi stranami by mohli voľby do Európskeho parlamentu na Slovenku vyzerať ako festival demokracie. Politický mainstream, údajné nové tváre, skutočné nové tváre, neskutoční exoti... Možnosti výberu sú široké.

18.04.2014 22:00
debata

Počtu kandidátok sa netreba čudovať. Úlohu zohráva pomerne nízka kaucia a vysoká šanca na úspech. Skúsme hrubý prepočet. Slovensko má v europarlamente 13 mandátov. V závislosti od množstva „prepadnutých“ hlasov (stranám, ktoré sa do Štrasburgu nedostanú) a množstva strán, ktoré sa umiestnia okolo hranice zvoliteľnosti, sa táto hranica pohybuje niekde medzi 5 a 7 percentami. Počítajme s nižším údajom – pri 29 kandidátkach tých hlasov asi prepadne viac a predvolebné prieskumy naznačujú, že medzi 4 a 8 percentami bude tlačenica.

Buďme optimisti a predpokladajme 25-percentnú účasť. Na zisk mandátu v europarlamente by tak mohlo stačiť 55-tisíc hlasov (v roku 2009 pri účasti asi 20 % stačilo SNS necelých 46-tisíc hlasov).

Toľko fanúšikov, ako nás poučili posledné župné voľby, si dokáže získať aj hocaké vrece zemiakov s prihlúplym zostrihom. Stačí silne populistická agenda a dostatočné znechutenie voličov establišmentom. Na prvé je v témach súvisiacich s EÚ dosť miesta. Toho druhého majú slovenskí voliči na rozdávanie.

Úspech v eurovoľbách neprinesie „rýchly cash“ ako voľby do Národnej rady SR. Za odovzdané hlasy nedostanú strany žiadne peniaze. Mandát však môže byť aj tak výnosným biznisom. Plat europoslanca a súvisiace výhody – peniaze na asistentov, kanceláriu atď. – umožnia pri troche tvorivosti zaplatiť malý stranícky aparát.

Nehovoriac o politickom priestore. Ak sa využije rozumne, môže pomôcť aj presadeniu v domácej politike. Pravda nemusí, no päťročná politická a finančná poistka nie je na zahodenie.

Teda 24. mája si budeme môcť vybrať z farebného panoptika – niektorí sa pokúšajú staviť na známe tváre, iní na lákavé sľuby, ďalší zas pre istotu nesľúbia nič, spoľahnú sa na efekt novosti. Aby išli voliči k urnám s ešte väčším nadšením, máme tu aj pokus o simulovanie reprezentatívnej demokracie na európskej úrovni.

Predvolebné kampane najväčších politických skupín – ľudovcov, sociálnych demokratov, liberálov, zelených aj európskej ľavice – vedú lídri predstavovaní ako ich kandidáti na predsedu Európskej komisie. To je zaujímavý nápad, uskutočňovaný v úplne nešťastnom kontexte.

Zaujímavý, pretože v štandardných parlamentných voľbách volíte najmä vládu – koho v nej chcete, koho nie. Ak majú voliči veriť, že na ich hlase záleží, musia prinajmenšom vidieť vzťah medzi svojou voľbou a tým, kto bude mať po nej v rukách výkon moci.

Nešťastný preto, lebo Európska únia nie je zďaleka štandardnou zastupiteľskou demokraciou. Ak by sme s privretím oka považovali predsedu komisie za šéfa vlády, tak jeho vymenovanie majú v skutočnosti v rukách zástupcovia členských krajín.

Rozhodnutie padne na nekonečnej sérii bilaterálnych a spoločných rokovaní zástupcov štátov za zavretými dvermi – nie v otvorenej aréne volebného boja. Pri výbere majú štáty „brať do úvahy výsledky volieb do Európskeho parlamentu“, ale to je všetko. Je pravdepodobné, že sa nakoniec na čele eurokomisie neocitne nik z dnešných „top kandidátov“.

Na festivale demokracie to začína vyzerať skôr ako na karnevale. No nenechajme sa úplne znechutiť. Úroveň zábavy nie je o nič nižšia ako v národných voľbách – do tých sa len investuje viac peňazí a sme na ne viac zvyknutí.

Chlieb sa dnes láme na európskej úrovni. Bola by škoda nevyužiť príležitosť vyjadriť sa k tomu, kto má dostať aký veľký kus.

debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #Europarlament #eurovoľby