Komu prekáža zdieľanie

Zdieľaná ekonomika predstavuje základňu na združovanie ľudí, ktorých spája spoločný cieľ. Jednou z možností je napríklad hypotekárna novinka jednej z bánk, ktorá ponúka úvery na bývanie za symbolické úroky pod podmienkou, že úverový účet je prepojený so sporiacim účtom klienta, jeho rodiny alebo priateľov.

22.05.2017 17:00
debata (3)

Majitelia úspor totiž pomáhajú úverovému dlžníkovi iba v tom, že sa vzdajú nároku na úroky z úspor. Istinou pritom majiteľ úspor za dlžníka vôbec neručí a navyše môže so svojimi peniazmi na sporiacom účte bez akejkoľvek viazanosti voľne nakladať. Zdieľanie funguje aj v oblasti poskytovania pôžičiek cez internetové portály na princípe jednotlivec jednotlivcovi.

Stredobodom pozornosti vo svete sa však čoraz viac stávajú alternatívne taxislužby, ktoré cenovo konkurujú riadnym taxikárom s licenciou. Najlacnejšou formou je tzv. taxipool, ktorý umožňuje prostredníctvom nových informačných technológií do auta usadiť postupne viac cestujúcich, ktorí sa chcú prepraviť podobným smerom.

Pre tých, čo si chcú iba auto na niekoľko hodín alebo dní bez veľkej byrokracie nakrátko požičať zasa slúži v niektorých veľkých mestách služba carsharing. Táto je určená najmä na opakovane využívané krátkodobé požičanie auta objednávaného cez mobilnú aplikáciu, pričom jeho vyzdvihnutie je možné na vopred určených stanovištiach bez potreby osobného odovzdávania kľúčov alebo podpisovania protokolov, ktoré nahrádzajú smartfóny. Cena paliva je zahrnutá pritom v cene služby, ktorú zákazník zaplatí platobnou kartou alebo mobilnou aplikáciou.

Vrásky na čele taxikárov a daňovej správy predstavujú najmä služby spoločností alternatívnej osobnej prepravy. Zákazník požiadavku na odvoz zadá mobilnou aplikáciou a po odvoze príslušnú sumu zaplatí platobnou kartou podľa počtu skutočne prejdených kilometrov. Taxikári považujú príležitostných prepravcov za nekalú konkurenciu.

V zahraničí sú bežné jednotné farby automobilov taxislužby, povinnosť prevádzkovať iba autá patriace do vyššej strednej triedy, obmedzenia veku vozidiel a sadzby za kilometer. Ak teda napríklad proti spoločnosti Uber majú výhrady naši taxikári, mali by si najskôr pozametať pred vlastným prahom a vyhnať spomedzi seba kolegov s enormne drahými službami. To isté platí aj pre riadne účtovné doklady o zaplatenom cestovnom.

Kritiku alternatívnych taxikárov bez licencie, ktorí neplatia často zo svojich príjmov na rozdiel od riadnych taxikárov žiadne zdravotné ani sociálne odvody, môže vyriešiť iba adresnejšia legislatíva a kontrola zo strany štátu.

Pokiaľ platby za prepravné služby prebiehajú cez účty, prichádzajú do úvahy aj jednoduché riešenia vo forme zavedenia zrážkovej dane obdobne ako je to dnes pri výkupe druhotných surovín od obyvateľstva.

Honba na čarodejnice prostredníctvom zákazov poskytovania nových foriem prepravných služieb, alebo trebárs aj príležitostného ubytovania, ktorá zasa škodí záujmom hotelierov, nie je riešením, ktoré je v podmienkach trhovej ekonomiky udržateľné. Namiesto ľudí v talároch sa za okrúhly stôl musia posadiť zástupcovia všetkých zainteresovaných strán.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Uber