Väzni za volantom

Výrazný ekonomický rast európskych krajín priaznivo vplýva na znižovanie nezamestnanosti. Záujem firiem o prijímanie pracovníkov je enormný, pretože stúpa počet nových objednávok v priemysle, stavebníctve aj službách.

19.06.2018 14:00
debata

Problém nájsť si prácu v poslednom čase nemajú ani dlhodobo nezamestnaní, ktorých predtým prijať do práce firmy zväčša nechceli. Na povysávanom pracovnom trhu sa firmy čoraz častejšie musia obzerať aj po dôchodcoch či dokonca väzňoch. To platí najmä pre Českú republiku, kde je miera nezamestnanosti najnižšia v EÚ.

Problém obsadiť voľné pracovné miesta vodičov majú predovšetkým autodopravcovia a podniky MHD. Kampane na získavanie brigádnikov z radov vysokoškolákov, ktorí si chcú cez víkendy alebo prázdniny privyrobiť, už nestačia. Aj keď im umožnia obvykle získať vodičský preukaz na električku či autobus bezplatne, tak ich práca pre danú spoločnosť bude trvať niekoľko rokov.

Firmy podnikajúce v oblasti dopravy chcú nedostatok ľudí v Česku riešiť zamestnávaním väzňov s ľahšími trestami, alebo tých, ktorým sa skončil trest odňatia slobody. Samozrejme, vyhýbajúc sa tým, ktorí boli odsúdení za násilné trestné činy, kvôli drogám alebo alkoholu.

Z administratívnych dôvodov je rovnako problematické aj prijímanie cudzincov z krajín mimo EÚ. Záujem o prácu šoférov majú najmä Ukrajinci a Srbi. V ich prípade však treba počítať s tým, že v Česku, Poľsku alebo na Slovensku zostanú len dovtedy, kým si nenájdu lepšie platenú prácu v západných krajinách únie.

Mzdové ohodnotenie vodičov je dlhodobo terčom kritiky v medzinárodnej kamiónovej preprave. Firmy sa totiž snažia v maximálnej možnej miere vyvíjať tlak na zamestnancov, aby sa uspokojili so mzdou do 650 eur brutto mesačne v kombinácii s pomerne výhodnými vyplácanými diétami za každý deň strávený za volantom v zahraničí.

Pre firmy sú takéto praktiky výhodné, pretože vyplácané diéty bývajú súčasťou ich pracovných nákladov, z ktorých nemusia platiť rovnako ako zamestnanci odvody. Prijateľný čistý príjem sa však vodičom vypomstí vtedy, keď dlhodobo ochorejú a dostanú nízke nemocenské dávky či na staré kolená nízky dôchodok.

Nedávno som sa stretol s bývalým spolužiakom, ktorý sa po desaťročiach pobytu v Austrálii vrátil z rodinných dôvodov na Slovensko. Napriek dlhoročnej praxi v diaľkovej doprave mu u nás ponúkali mesačnú mzdu zodpovedajúcu tomu, akú dostáva vo Veľkej Británii vodič za týždeň. Preto sa rozhodol opätovne pre prácu v zahraničí a na Slovensko natrvalo príde až po odchode do dôchodku.

Nemôžeme sa spoliehať na príchod ľudí z iných štátov EÚ ochotných pracovať v našom priemysle alebo zdravotníctve. Rezervoár voľnej pracovnej sily vyčerpalo už i Bulharsko a Rumunsko. V prípade zamestnávania občanov z krajín mimo únie treba zvážiť, či by nebolo rozumnejšie zvýšiť mzdy naprieč ekonomikou a získať tak pre návrat do vlasti státisíce Slovákov pracujúcich v zahraničí. Drahšia práca okrem toho vyvinie vo firmách tlak na nevyhnutné zvyšovanie jej produktivity a na nové investície.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zamestnanosť #väzni #vodiči