Milionári v problémoch

Ekonomické dôsledky pandémie obnažujú realitu o solventnosti milionárov. Popri slovenskej finančnej skupine Arca sa slovo insolvencia začína točiť aj pri iných celebritách. Jednou z nich je český miliardár Zdeněk Bakala žijúci vo Švajčiarsku.

03.05.2021 16:00

Tento uhľobarón, ktorý privatizoval štátne bane OKD, dlhodobo čelil obvineniam, že porušil podmienky zmluvy so štátom tým, že predal tisíce robotníckych bytov medzinárodnému americkému fondu. Svoju reputáciu si zachraňuje filantropiou v oblasti školstva a pravdepodobne aj vlastníctvom mediálnej spoločnosti Economia. Tá vydáva viaceré denníky, časopisy a internetové servery. Najnovšie rozvírila hladinu verejnej mienky medializovaná informácia, že firma z jeho impéria Luxury Brand Management požiadala o trojmesačné ochranné moratórium pred veriteľmi v súvislosti s núteným uzavretím siete predajní s luxusnou módou a doplnkami z dôvodu pandémie. Firma mala finančné problémy a straty desiatky miliónov korún už niekoľko rokov.

Alibi v podobe pandémie tvorí najčastejšie klišé neschopnosti firemných dlžníkov splácať splatné záväzky. Väčšina insolventných firiem v Česku vlastnia mladí manažéri. Ukážkovým príkladom z jari tohto roku je investičná skupina C2H (Capital to Human—Kapitál človeku), ktorá je vlastníkom módnych firiem Pietro Filipi a Kara Trutnov so zameraním na výrobu kožených odevov. Majiteľom insolventnej firmy C2H s dlhmi v prepočte viac ako 33 miliónov eur je 33-ročný podnikateľ Michal Mička. Hlavu v smútku má najmä preto, že bezmála za tretinu dlhov ručí ako súkromná osoba.

Väčšinu kapitálu na podnikanie si skupina požičala tak, že presvedčila množstvo investorov o výhodnom biznis pláne. Ten sa nevydaril kvôli pandémii. Veriteľmi teraz už toxických dlhopisov sú aj viaceré podielové fondy spravované českými bankami. Vidina úrokov až do výšky sedem percent ročne pri splatnosti sedem rokov bola natoľko atraktívna, že dlhopisom odvážneho podnikateľa investori verili až do leta 2020. Vtedy už dôsledky pandémie klepali na mreže zatvorených predajní s módou týchto značiek.

Vietor do plachiet firmám požičiavajúcim si kapitál na podnikanie cez dlhopisy poskytuje v posledných rokoch predovšetkým situácia na bankovom trhu. Ten ponúka opatrným klientom, ktorí sa boja svoje peniaze premieňať na podiely v akciových fondoch, iba symbolické úroky zväčša neprevyšujúce jedno percento ročne. Neskúsení investori preto pri rozhodovaní skôr uprednostňujú vlastné emócie a veľmi zriedkavo sa zaoberajú finančným zdravím dlžníka, ktorému chcú na niekoľko rokov zveriť svoje peniaze bez akýchkoľvek skutočných garancií návratnosti.

Masívna reklama na firemné dlhopisy nie je výlučnou doménou inzercie v časopisoch a na internetových stránkach. Mnohé spoločnosti nasávajúce vo svojom účtovníctve cudzie zdroje požičané vydávaním dlhopisov a zmeniek na získanie investičných obetí používajú aj sprostredkovateľov z radov finančných poradcov a firiem pracujúcich za províziu z objemu takýchto vkladov. Klienti tak namiesto cukrovej vaty získavajú iba lepkavú špajdľu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Arca #dlhopisy #insolvencia #investovanie #odevný priemysel #podielové fondy #Zdeněk Bakala