Politika EÚ: Slabosť pre súkromné tryskáče. Drahé lietadlá na lacný petrolej

Európska komisia chce zdaniť letecké palivo. Existujú na to dobré dôvody, ale proti tomu sa objavujú i rozumné námietky, a tak nie je isté, či to nakoniec schváli všetkých 27 členov EÚ, inak návrh nebude platiť. Za mimoriadnu pozornosť, ktorej sa táto iniciatíva teší, ale Európska komisia nevďačí svojmu zelenému étosu. Verejnosť na návrhu zdanenia leteckého paliva predovšetkým zaujali zamýšľané výnimky pre súkromné tryskáče.

15.07.2021 16:00
debata (5)

Tie výnimky sú dve. Oslobodenie od dane má umožniť buď klasifikácia „obchodného letectva“, keď sa preprava osôb alebo tovaru považuje za „pomoc pri výkone biznisu“, alebo ak ide o použitie tryskáča na osobné či rekreačné účely, ktoré nie sú spojené s podnikaním a biznisom. Keďže sa tryskáč na nič iné ako je biznis alebo rekreácia použiť nedá, lacnejší petrolej má istý.

Zámer zdaniť v súčasnosti nezdanené letecké palivo súvisí s klimatickým cieľom EÚ znížiť skleníkové plyny do roku 2030 (v porovnaní s rokom 1990) o 55 percent. Výnimka pre súkromné tryskáče je teda zjavne neekologický nápad, nehovoriac o tom, že kto si môže dovoliť tryskáč, nepotrebuje šetriť na palive. Skutočný dôvod spomínaných výnimiek bude psychologický.

Ako hovorí latinské úslovie „quod licet Iovi, non licet bovi“, teda čo je dovolené Bohovi, nie je dovolené volovi. Daňová výnimka je drobné, ale dôležité, privilégium, vďaka ktorému majú tí bohatší z nás lepší pocit z lietania. Nápad odpustiť daň vyjadruje rešpekt európskych inštitúcií voči bohatým, ktorým to tu celé i s nami, obyčajnými obyvateľmi, patrí.

Sú to privilégiá, ktoré dávajú zmysel bohatstvu a moci. Pocit dôležitosti, výnimočnosti či nadradenosti je vždy sprevádzaný nejakou protekciou, zvýhodnením alebo výsadou. V spoločnosti, ktorá stavia na nerovnosti, treba aj pri lietadlách merať rôznymi metrami. Tí najúspešnejší z nás, vlastníci súkromných tryskáčov, majú nárok na bonus v podobe bohatšej uhlíkovej stopy, na ktorú si nárokujú zľavu. Ale pozor, nie je to osobné! Bruselský úradník nie je servilný voči konkrétnemu boháčovi. Jeho úslužnosť patrí výhradne tučnému bankovému kontu, ktorého viditeľným atribútom je napríklad práve súkromný tryskáč.

V súvislosti s COVID-19 vzrástol dopyt po súkromnom lietaní. Trh s „olietanými“ tryskáčmi je údajne prázdny a ceny letia hore i preto, že je veľký nedostatok nových business jetov. Na predaj je ich najmenej od roku 2000. Ukazuje sa, že nožnice sa vedia roztvárať i vo vzduchu. Rovnaký covid, z ktorého mohutne profitujú súkromné tryskáče, zredukoval ostatnú leteckú dopravu o nejakých 70 percent.

Z pohľadu klimatických cieľov je kríza lietania splnený ekologický sen. Z lietania obyčajných ľudí sa v očiach environmentalistov stal nešvár, s ktorým treba skoncovať. Je tu šanca vrátiť ľudí do vlakov a najlepšie na bicykle. A pretože sa železo kuje, kým je žeravé, je tu nápad zdražiť letenky zdanením leteckého paliva. Všetko je v pohybe, nič nie je isté, legislatíva je zdĺhavý a komplikovaný proces. Trend je ale zreteľný. Na zemi patrí budúcnosť elektromobilom a na nebi súkromným tryskáčom.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #letectvo #klimatické zmeny #najbohatší ľudia #daňové výnimky