Nepapierové záruky práv detí

Už starí Rimania hovorievali - pomaly ďalej zájdeš. Toto múdro sa však v prípade detí bije s piatym prikázaním. Odkladanie ochrany detí pred chudobou a pred ignoranciou ich potrieb vzdelávania vedie k zabíjaniu ich schopnosti rozvíjať sa.

18.04.2023 14:00
debata (1)

Podmieňovanie práv detí pracovnou aktivitou a príjmom rodičov je dlhoročnou politickou filozofiou Slovenska. Nezmenil to výraznejšie ani náš podpis pod Európsky pilier sociálnych práv v novembri 2017 vo švédskom Göteborgu. Jedenásta z dvadsiatich zásad Piliera, ktorý mal byť „majákom navigácie k spravodlivejšej, inkluzívnejšej spoločnosti s príležitosťami pre všetkých“, sa týka detí. Hovorí o ich práve na dostupné a kvalitné vzdelávanie a starostlivosť v rannom detstve a na ochranu pred chudobou.

Nič nové. Sú to ustanovenia Dohovoru o právach dieťaťa, ktorý je pre Slovensko v dôsledku sukcesie účinný od prvého dňa samostatnosti. Účinný neznamená reálne napĺňaný. Osídlenia s chatrčami a inými biednymi obydliami sa od čias účinnosti Dohovoru u nás len rozrastali a rovnako aj počet mladých ľudí, ktorí majú len základné alebo nižšie vzdelanie.

Štyri roky po vztýčení onoho majáka Rada EÚ schválila Európsku záruku pre deti. Má dať „nový impulz“ reálnemu napĺňaniu medzinárodných dohovorov, ktoré viažu členské štáty. Nový impulz potrebujeme viac ako iní. Potrebujeme zlepšovať prístup detí v núdzi k súboru služieb, ktoré sú kľúčové pre vymanenie sa z chudoby. Ktoré sú to, vieme dávno, ale väčšinou len na papieri.

V stredu vláda schválila aj náš akčný plán Európskej záruky pre deti. Prihlasuje sa ku všetkým spoločným cieľom s vedomím, že pri ich plnení je nutné dbať v prvom rade na najlepší záujem dieťaťa a osobitne chrániť zraniteľné deti vrátane tých, ktoré trpia sociálno-ekonomickým vylúčením. V analytickej časti férovo opisuje diery v starostlivosti o rovnosť príležitostí a v napĺňaní práv detí vyrastať v prajnom prostredí bez existenčných stresov. V časti venovanej plánovaným opatreniam pre každú oblasť uvádza úctyhodný rad opatrení s indikátormi, gestormi, termínmi, spolupracujúcimi subjektmi, ba aj so zdrojmi financovania. Indikátory sú však vágne, ako sa len dá a veľkosť alokovaných zdrojov nie je určená. Vraj preto, že ide o živý dokument a veci sa budú konkretizovať podľa potrieb.

Čo je určené presne, sú výdavky verejnej správy na koordináciu, aktualizáciu a propagáciu projektu. Kampane majú byť zamerané na „širokú verejnosť a predovšetkým na menované skupiny detí, ktorých sa Európska záruka týka“. Osveta sa bude robiť „v oblastiach zdravej výživy, primeraného bývania, zdravotnej starostlivosti a školstva“.

Široká verejnosť si určite zaslúži vedieť, že kaníkovské metódy odsúvania práv detí a ich podmieňovania možnosťami rodičov sa pričinili o zabitie šancí celej jednej generácie. Najmä poslanci Národnej rady, regionálnych a miestnych zastupiteľstiev však potrebujú vedieť, že podpora bezpečného bývania a zdravej výživy je neodkladnou podmienkou rozvoja detí.

Orientovať takúto osvetu je nutné na nich a nie na deti, ktoré žijú v chatrči bez vody a chodia spať hladné – to je sotva cesta, ako premeniť ich papierové práva na práva skutočné.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #práva detí #chudoba detí #Dohovor o právach dieťaťa