Naša povestná adresnosť: neobťažovať, vedieť a kontrolovať

Politická kariéra sa dnes nedá urobiť bez hovorenia o adresnosti a znižovaní administratívnej záťaže. Jedno aj druhé je súčasťou vzývania dobra. Z velebenej adresnosti pár výnimiek máme. No aj v univerzálnosti týchto programov sa rýchlo ukázali trhliny. Pri dotáciách na vykurovacie médiá krivdu cítia napríklad ľudia z oblastí, kde sa tradične kúri drevom.

13.06.2023 14:00
debata (2)

Dosiahnuť adresnosť ľahké nie je. Vyžaduje stanovenie hranice nároku, a to je boľavá vec. Predpokladá zhromažďovanie dokladov a potvrdení tými, ktorí pomoc potrebujú. A aj dostatočný počet odborných administratívnych pracovníkov, ktorí budú príslušné žiadosti a dokumentáciu k nim preverovať, radiť žiadateľom a stíhať rozhodnúť o nároku v určenej lehote.

Znižovanie administratívnej náročnosti je však posvätné bez pardonu. Kto by sa postavil proti znižovaniu počtu úradníkov a noseniu potvrdení na úrad? Nejasne, no optimisticky sa s ním spája predstava o slobodnejšom živote a úsporách verejných zdrojov. Tejto predstave sa v poslednom sčítaní obyvateľov, domov a bytov podriadil aj Štatistický úrad. Sčítanie pokrokovo digitalizoval a v časti týkajúcej sa bývania obyvateľom okrem adresy nekládol žiadne otázky. Úrad sa spoľahol výhradne na údaje, ktorými disponujú obce a správcovské spoločnosti. A dnes vieme, že vyše 64-tisíc našich obyvateľov má adresu „na obci“, z toho deväťtisíc detí. Kde a ako títo ľudia a deti nachádzajú prístrešie, netušíme. Sčítanie ich takýmito otázkami nezaťažovalo.

Plánovanie potreby bytov zjavne nebolo cieľom, ku ktorému malo sčítanie prispieť. Dôležité bolo nezaťažovať obyvateľov a digitalizovať. Lebo digitalizácia je indikátorom pokroku. Tá môže pohlcovať zdroje, ľudia nie.

Popularita znižovania administratívnej záťaže je veľká. Volajú po nej aj tí, ktorí si želajú starostlivý a podporujúci štát, ktorý pomáha všetkým, ktorým siahajú na dôstojnosť nedostatočné služby a príjmy. Sú však v pasci. Širšie a prívetivejšie chápaná adresnosť sa totiž nezaobíde bez dostatočne rozsiahlej odbornej administratívy štá­tu.

Neobíde? Vyhliadka digitalizácie sa aj tu zdá všeliekom. Už zaznelo, že odďaľovanie zavádzania príspevku na bývanie, ktorý by znižoval náklady na bývanie širšiemu okruhu obyvateľov, súvisí s hľadaním digitálneho riešenia. Takého, ktoré by bezdotykovo identifikovalo obyvateľov a overilo oprávnenosť ich nároku na dávku.

Digitálne riešenie je však zlou utópiou. Za súčasných podmienok nie je právne možné spájať údaje o príjmoch bývajúcich v jednom príbytku a ani údaje o ich výdavkoch na bývanie. Taká možnosť predpokladá odovzdať štátu totalizujúce právomoci dohľadu nad obyvateľmi. Všestranne dohliadajúci štát sa môže z dobrého a nevtieravého pomocníka, ktorého stačí len požiadať o pomoc a on všetko preverí za nás, ľahko zmeniť na beštiu, ktorá nás môže oberať o slobody a prístup k právam.

Vo volebnej kampani sa možno povedie zápas aj s pomocou hesiel o adresnosti a znižovaní administratívnej náročnosti. Pokiaľ ide o riešenia, ktoré z digitalizácie všetkého robia zaručenú cestu k podpore našej dôstojnosti a spokojného života, mali by sme byť opatrní. Opak môže byť pravdou.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #digitalizácia #sčítanie obyvateľov 2021 #adresná pomoc