Komu predáme autá?

Predaj vozidiel vo svete v uplynulých troch rokoch najskôr výrazne poznačila pandémia a s ňou súvisiace obmedzenia medzinárodnej námornej prepravy ako aj nedostatok čipov a iných súčiastok potrebných na kompletizáciu áut vo výrobných závodoch. Následne vojna na Ukrajine zdražila energie a nové emisné podmienky predražili automobilkám produkciu.

24.07.2023 14:00
debata (13)

Nie náhodou boli krajiny s vysokým podielom výroby áut na HDP označené za rizikové. Napríklad preto, že postupné preferovanie elektromobilov výrazne ovplyvní výrobcov áut a trhy, ktoré sú závislé aj od výšky dotácií na podporu ich predaja a očakávaných obmedzení vstupu áut so spaľovacími motormi do centier miest.

Pokiaľ doteraz množstvo európskych automobilov smerovalo do Číny a USA, karty sa dnes výrazne otáčajú. V májovom prejave Emmanuel Macron apeloval na EÚ, aby nenechala Čínu zvíťaziť v oblasti výroby automobilov tak, ako sa to stalo v prípade solárnych panelov. Čína dnes kupuje oveľa menej áut značiek VW i ŠKODA v porovnaní s tým, ako vyzerali čísla pred niekoľkými rokmi.

Čínske automobilky zaplnili po odchode európskych automobiliek z Ruska dieru na tamojšom trhu, kde predávajú čoraz viac vozidiel svojej produkcie. Zároveň v prípade elektromobilov Čína nie je závislá od komponentov potrebných na výrobu batérií predstavujúcich podstatnú časť ceny vozidiel, čo dáva predpoklad na jej konkurencieschop­nosť a pokračovanie jej úspechov v exporte áut do sveta.

Do popredia sa čoraz viac dostávajú hlasy o potrebe zavedenia obchodných ciel na čínske autá, ktorých predaj vzhľadom na pomer ceny a vybavenia áut stúpa aj u nás. A to aj napriek obavám o ich spoľahlivosť, napríklad po niekoľkých rokoch prevádzky. Opatrenia proti dumpingu a dotáciám voči Číne sú pre Európu veľmi chúlostivou záležitosťou.

Východná veľmoc dokázala v minulosti využívať rozpory medzi jednotlivými štátmi EÚ. Napríklad sa stala najväčším obchodným partnerom Maďarska mimo štátov EÚ. V pláne je napríklad postavenie najväčšieho závodu na výrobu batérií pre elektromobily v Európe ako aj veľkého závodu na spracovanie kobaltu. Pritom Maďarsko je považované za krajinu s vysokým daňovo-odvodovým zaťažením pracovných príjmov a tamojšia ekonomika sa musí pasovať s oveľa vyššími úrokovými sadzbami z úverov ako v prípade krajín eurozóny. Veľkú investičnú pomoc poskytne čínskym firmám aj Nemecko, Francúzsko a Poľsko.

Koncentrácia lákania investorov prednostne do oblasti automobilového priemyslu predstavuje riziko, že sa aj v EÚ zopakuje scenár mesta Detroit v USA, ktoré je odstrašujúcim mŕtvym skanzenom automobilového priemyslu.

Dúfajme, že Slovensko sa takémuto scenáru vyhne, a to aj napriek tomu, že vyrábame už dnes viac áut ako Taliansko a Veľká Británia. Automobily a ich súčiastky predstavujú u nás 30 % exportu, v ČR je to 20 %. Silná závislosť od ich vývozu nás robí oveľa viac zraniteľnejšími. To sa už prejavuje aj na posudzovaní bonity Slovenska medzinárodnými ratingovými agentúrami ako aj vyššími úrokovými nákladmi pri vydávaní štátnych dlhopisov.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #elektromobily #automobilový priemysel #predaj áut