Triky skrytého zdražovania

Zvyšovanie nákladov na výrobu tovarov firmy prenášajú priamo alebo nepriamo na zákazníkov, čo často vedie k poklesu spotreby. Firmy to dobre vedia, a preto tradične hľadajú spôsoby skrytého zdražovania v podobe zmenšovania balení.

18.03.2024 14:00
debata (5)

Bežná je aj kombinácia vo forme zmenšenia balenia napríklad zo 100 na 80 gramov a súčasne úprava ceny smerom nahor o 10 až 20 %. Zákazník zvyknutý na pôvodnú cenu tovaru bude výrobok naďalej kupovať. V skutočnosti ho však stojí o polovicu viac ako predtým.

Rast cien potravín sa v roku 2024 spomalil. To sa prejavuje vo väčšej ponuke akciových tovarov za výhodnejšie ceny. Úlohu pritom zohráva aj DPH, ktorá je v rámci EÚ značne rozdielna. Južné štáty EÚ na čele so Španielskom a s Portugalskom sa v roku 2023 rozhodli tlmiť zdražovanie potravín dočasným zrušením DPH. Zo susedných krajín má nulovú DPH na veľkú časť potravín Poľsko, ktoré však od apríla tohto roku opäť daň na potraviny zavedie. Podobne v priebehu tohto roka budú postupovať aj iné krajiny. Dôvodom je predovšetkým zlý stav verejných financií.

Slovensko má v rámci EÚ väčšinu potravín zdaňovanú 20-percentnou DPH, čo je oveľa viac ako vo väčšine členských krajín. V štatistikách sa však chválime, že potraviny podliehajú iba 10-percentnej dani. Zoznam tovarov so zníženou DPH nie je pritom príliš rozsiahly a týka sa prevažne iba nespracovaných potravín. V medzinárodných porovnaniach sadzieb DPH tak SR patrí medzi krajiny s nižšou daňou na potraviny, aj keď spotrebitelia pri nákupoch na pokladničných dokladoch vidia, že potraviny sú zaťažené 20 % daňou.

Niektoré obchodné reťazce sa v rámci predveľkonočného marketingu rozhodli využiť efekt nulovej DPH na veľkú časť ponúkaných potravinárskych tovarov. Bombastické reklamy sú však zavádzajúce. Obchody totiž musia odviesť daňovej správe DPH v každom prípade v plnej výške. V opačnom prípade by došlo k porušeniu zákona. Trik s nulovou DPH je výborný marketingový chyták na zákazníkov. Najmä, ak ide o tovar, ktorý je zaťažený DPH vo výške 20 %. Odpustenie dane v tejto výške pre zákazníka vôbec neznamená zníženie ceny o 20 %, ale iba o 16,66 %. Daň sa totiž vždy pripočítava k cene tovaru bez DPH a pri odpočte DPH je potrebné použiť trojčlenku. Veľká časť slovenských spotrebiteľov sa vyznačuje nízkou finančnou gramotnosťou, čo je ideálny priestor pre reklamu založenú na naivite zákazníkov.

Triky výrobcov potravín a drogistického tovaru môžu byť založené nielen na zmenšovaní balení, ale aj na zväčšovaní balenia pri menšej hmotnosti tovaru. Napríklad zväčšovaním objemu vzduchu nafúknutého v balení tovaru. Zväčšovanie balenia označením XXL môže prilákať zákazníkov, pričom v skutočnosti zákazník dostane rovnaké množstvo výrobku ako pred zdražovaním, ale za mierne upravenú cenu. Trik dobre funguje vtedy, ak na pulte v obchode zákazník zároveň vidí zmenšený výrobok, ktorý stojí iba o niečo viac, ako stálo pôvodné balenie tovaru. Akciovým cenovým trikom obchodníkov v podobe klamania spotrebiteľov o nafúknutej pôvodnej cene a jej následnom znížení onedlho v EÚ odzvoní, ale kreativita v klamaní zákazníkov bude určite pokračovať ďalej.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #spotrebiteľ #zmenšovanie #balenia