Kto platí, ten ide

Donedávna vznikali nové školy delením. Navyše, v mnohých prípadoch tam, kde zanikla štátna škola, nahradila ju súkromná.

14.10.2013 22:00
debata

Donedávna vznikali nové školy delením. Navyše, v mnohých prípadoch tam, kde zanikla štátna škola, nahradila ju súkromná. Výsledkom je množstvo obchodných akadémií a gymnázií, kvalita ktorých je často veľmi diskutabilná…

Po fáze „divokého delenia“ prichádza proces ich zlučovania a redukcie tried. Je to celkom prirodzené, lebo demografický pokles sa začína prejavovať v menšom počte žiakov a mať poloprázdne triedy je luxus aj pre oveľa bohatšie krajiny, ako sme my.

Podľa analýz ministerstva školstva by zvýšenie počtu žiakov v triede mohlo vytvoriť úspory, čím by sa vytvoril priestor na zvýšenie miezd učiteľov. Navyše, určite nie je spravodlivé, ak má jeden pedagóg v triede len 17 študentov a iný pri rovnakom type škôl až 31 žiakov, čo je povolené rozpätie pre 1. ročník stredných škôl.

Keďže samosprávne kraje získali právomoc rozhodovať o školách, rozhodli sa škrtať. Vzhľadom na to, že sa riadili zákonnými odporúčaniami – podielom nezamestnaných absolventov v danom odbore, alebo výsledkami maturít na škole – len ťažko im možno niečo vyčítať.

Samozrejme, takéto „rozhodnutie zhora“ sa nemusí páčiť niektorým súkromným školám. Na druhej strane, pokiaľ sa nezmení systém financovania škôl a tie budú dostávať peniaze podľa počtu žiakov bez prihliadania na kvalitu, práve súkromné školy budú víťazmi. Lebo ak kraje budú tlačiť na redukciu a ony sa dokážu dofinancovať z iných zdrojov, tak budú mať aj naďalej plné triedy. Čo na tom, že z „pozbierancov“, ktorých nikde inde neprijali. Kto platí, ten ide… Aj preto by ministerstvo školstva malo pripraviť nový systém financovania, ktorý bude zohľadňovať aj iné kritéria, napr. výsledky maturít!

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #študenti #školy #súkromné #gymnáziá