Lenže ako? Skontrolovať 11 miliónov dieselov VW, ktoré jazdia po celom svete, je takmer nadľudský výkon. Povedzme, že v „puntičkárskom“ Nemecku bude zvolávacia akcia úspešná a do servisov príde na kontrolu 2,4 milióna dotknutých áut.
Ako to však pravdepodobne dopadne inde, naznačuje prístup slovenských inštitúcií, ktoré v celej kauze zaujali pozíciu mŕtveho chrobáka. Ak z našich ciest nehodlá poslať preč autá s podvodným softvérom ani ministerstvo dopravy, ani polícia, ani rezort životného prostredia či automobilový zväz, tak sa len ťažko dá očakávať, že to dobrovoľne začnú riešiť majitelia áut s motormi EA 189.
Vzhľadom na to, že mnohí si dali svoje dieselové autá „vylepšiť“ tak, že z nich odmontovali filter pevných častíc, bolo by naivné si myslieť, že si teraz dobrovoľne zvýšia spotrebu, resp. znížia výkon motora.
Áno, je tu jedna možnosť – veľká policajná akcia, ktorá by kontrolovala každé jedno auto VW s dieselovým motorom TDI EA 189. Tá je však pri všeobecnej ľahostajnosti k životnému prostrediu skôr z roviny sci-fi.
S najväčšou pravdepodobnosťou sa to celé skočí tak, že VW na domácej pôde a v Spojených štátoch podstúpi kontroly, aby očistila svoje meno, lebo musí. Inde, kde skôr prevláda alibizmus (autá predsa prešli homologáciou, tak je predsa všetko O.K.), sa všetko zahrá to stratena.