Dánska inšpirácia

Emisný škandál automobilky Volkswagen akoby nemal konca-kraja. Postupne sa ukazuje, že okrem dieselových motorov a luxusným áut koncern švindľoval aj v prípade benzínových motorov. Vzhľadom na to, že testy potvrdili vyššie emisie aj pri iných značkách, tak je na mieste otázka: Prečo výrobcovia áut klamú?

05.11.2015 08:00
debata (2)

Vysvetlenie môže byť prosté – všetko má svoje limity – aj ambiciózne plány na znižovanie emisií. Politici si môžu dať tie najvznešenejšie ciele, lenže čo z toho, keď vyrobiť auto za dobrú cenu, ktoré by bolo ekologické, malo nízku spotrebu, a navyše patričný výkon, je takmer nemožné. Respektíve je možné, ak sa do áut nainštaluje softvér manipulujúci údaje pri emisných kontrolách…

Pravdepodobnosť, že by politici emisné normy zmäkčili, je takmer nulová, rovnako sa nedá očakávať, že by v krátkom čase automobilky prišli s revolučnou technológiou, ktorá by splnila všetky štyri vyššie uvedené kritériá.

Ako veľmi inšpiratívne sa tak javí riešenie, ktoré uplatňujú v Dánsku. Pri kúpe auta v tejto krajine sa platí tzv. registračná daň. Jej výška našincovi pravdepodobne vyráža dych – začína sa na 105 % hodnoty vozidla. To však ani zďaleka nie je všetko, lebo to sa vzťahuje iba na autá s cenou do 76 400 DKK (cca. 10-tisíc eur). Pri drahších modeloch kupujúci platí 105¤% zo spomínanej sumy a 180 % zo zvyšku ceny vozidla!

Takáto vysoká daň ľuďom značne uľahčuje rozhodovanie pri výbere auta. Hoci obyvatelia tohto ostrovného kráľovstva patria medzi najbohatších na svete, zo štatistík za tento rok vyplýva, že kupujú najviac modely Peugeot 208, Volkswagen Up, Toyota Aygo – čiže všetko menšie autá s menšími motormi a tomu primeranými emisiami.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #Volkswagen #škandál