Toto je hardcore

Sú oblasti podnikania, v ktorých sa človek nadrie, no výsledok je neistý - napr. v poľnohospodárstve alebo pri inováciách. A potom sú oblasti, kde je príjem istý, lebo ak niečo ukladá zákon, tak stačí daný biznis ovládnuť a potom už len počítať zisk. Takými sú napr. zdravotné poisťovne alebo emitovanie stravovacích poukážok.

26.02.2016 09:00
debata (9)

Stabilný trh so zhruba 750-tisíc užívateľmi, vysoké marže, ktoré vydavatelia gastrolístkov strhávajú zamestnávateľom aj reštauráciám, a nízky počet spoločností znamená, že tento segment predstavuje vysoko ziskové podnikanie.

Dalo by sa povedať, že pokiaľ sa im nepokazí tlačiareň, z ktorej vychádzajú farebné papieriky s ochranným znakom, tak majú o biznis postarané. Napriek vysokým províziám si svoj biznis „poistili“ ešte aj kartelovou dohodou spočívajúcou v rozdelení trhu. Nenásytnosť niektorých nemá hraníc…

Protimonopolný úrad (PMÚ) preto piatim firmám naparil takmer 3-miliónovú pokutu. Vo svojom stanovisku o. i. uvádza: „Predmetné správanie podnikateľov patrí svojou povahou medzi najzávažnejšie porušenia súťažných pravidiel (medzi tzv. hardcore cartels).“ Úrad vzhľadom na zistené skutočnosti navrhol ministerstvu práce, aby zvážilo fungovanie systému stravných lístkov, lebo ho považuje za neefektívny.

Ak v minulosti zaznievali hlasy, aby boli gastrolístky zrušené (a namiesto toho bola zamestnancom vyplácaná príslušná suma na stravné), no boli ignorované, tak teraz im PMÚ dodal silu. Napriek tomu je však veľmi pravdepodobné, že odporučenie protimonopolného úradu zostane povestným hlasom volajúceho na púšti.

V zákulisí tohto biznisu je totiž veľa väzieb na politiku a tak namiesto toho, aby sa celkom zrušil, idú sa zaviesť elektronické lístky, na čom sa nabalí zasa niekto ďalší.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #gastrolístky