Škoda diaľnic

Návrh štátneho rozpočtu na rok 2017 je výsledkom kompromisu v koalícii. Smer dosiahol nárast penzií, pravicové strany ústupky pri živnostníkoch.

05.10.2016 22:00
debata (2)

Zdania sa viac dividendy, hazard, tabak. Vláda má zároveň k dispozícii na budúci rok vďaka lepšiemu výberu daní navyše až jednu miliardu eur. Škoda, že celú miliardu nevyužila na zmysluplné investície. Namiesto toho sa má deficit rozpočtu dodatočne znížiť o 400 miliónov eur. Faktom je, že ak sa vláda zaviazala medzinárodným veriteľom, že do roku 2019 znížime deficit verejných financií na nulu (vlani bol skoro tri percentá), pri pravidelných výdavkoch nemôže kabinet veľmi vyskakovať.

Pravidelné výdavky sú napríklad aj platy učiteľov. Ich rast by musel byť kompenzovaný pravidelne vyššími príjmami či výdavkami. Na ešte vyšší rast daní, zdá sa, v koalícii nie je vôľa. Z hľadiska efektívnosti výberu daní priestor ukážu až ďalšie prognózy. Znižovať by sa mali prevádzkové výdavky štátu. Či sa to naozaj podarí bez toho, aby utrpeli ľudia, ukážu na budúci rok pripravované zmeny v zdravotníctve. Tam rezort plánuje zosekať ceny za vykonávané úkony. Zdravotníctvo dostane celkovo viac vďaka tomu, že zamestnanosť a platy rastú a poisťovne zinkasujú vyššie zdravotné odvody. Finančný priestor na zlepšovanie teda bude. Reforma výdavkov sa však nemôže šiť horúcou matematickou ihlou, aby neutrpel pacient.

To, kde má vláda veľký priestor, a žiaľ zatiaľ ho nevyužila, sú jednorazové výhodné investície. Bolo by lepšie, ak by na budúci rok deficit verejných financií zostal ako bol naplánovaný a stavalo sa ešte viac diaľnic. Ministerstvo financií by s tým nemuselo mať problém v prípade, že by sa investícia dokončila v roku 2019, a tým by prestala zaťažovať verejné financie v čase, keď má byť deficit už nulový. Lenže vhodné projekty na doprave zjavne nie sú. Je to otázka na prechádzajúcich ministrov dopravy, ako pripravovali jednotlivé úseky. Ide o proces, ktorý trvá roky cez rôzne posudky, štúdie, výkup pozemkov, pripomienkovanie atď. Nehovoriac o súťaži, námietkach, primeranosti cien.

Na Orave, Kysuciach, v Šariši, Gemeri, či na juhu Slovenska by vedeli rozprávať o tom, ako im chýbajú diaľnice. Proces prípravy ich výstavby treba preto urýchliť. A to aj na úkor dlhu. Ak minister Peter Kažimír hovorí o potrebe zmeny ústavnej dlhovej brzdy, aby sa stavalo viac diaľnic, a opozícia s tým nesúhlasí, tak potom nech opoziční odborníci idú napríklad na Oravu vysvetliť, prečo majú vodiči ďalej jazdiť po úzkych cestách popri rieke Orava. Doprava je naďalej silná kapitola, ale treba rozostavať ešte viac ciest.

Rozpočet má niektoré riziká, ako to je každý rok v podobe dlhov nemocníc či samospráv. Verejné financie sú však zdravé a dávajú možnosti na rozvoj. Mať nízky deficit je dobré z hľadiska udržateľnosti dlhu. V čase, keď Európska centrálna banka vo veľkom tlačí peniaze a štáty si vedia požičať eurá naozaj lacno, je však ideálny čas investovať do príležitostí, ktoré nás v budúcnosti pripravia na prípadnú krízu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #štátny rozpočet