Rana z milosti

Diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami sľuboval už V. Mečiar, po ňom M. Dzurinda a napokon aj R. Fico. Postaviť niekoľko sto kilometrov diaľnic pri dnešných technológiách nie je nič náročné.

19.07.2017 08:00
debata (6)

Samozrejme za predpokladu, že o tom rozhodujú kompetentní ľudia. U nás sa však politici z HZDS a SNS úzko zviazaní s betonárskou lobby v 90. rokoch rozhodli pre tzv. severný variant. Trpké plody tohto rozhodnutia žneme dodnes. Vzhľadom na náročný terén nie je severná D1 stále hotová a jej dokončenie je v nedohľadne.

Zatiaľ čo sa liali miliardy do betónu na severe, juh Slovenska chradol. Gemer a Novohrad po 28 rokoch pripomínajú vážne chorého pacienta. A hoci vláda už podnikla kroky, aby týmto regiónom pomohla pri „resuscitácii“, tak Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií mu navrhuje dať ranu z milosti.

Návrh, aby sa vo výstavbe rýchlostnej cesty R2 od Kriváňa smerom na východ, kvôli údajnej nerentabilite, nepokračovalo, nie je totiž nič iné ako forma eutanázie. Nuž áno, tam kde je dlhodobo 25-percentná nezamestnanosť, nemôže byť ani taká hustota dopravy, a tak sa rýchlostná cesta môže javiť ako zbytočná.

Skúsme sa však na vec pozrieť z druhej strany – bez toho, aby táto oblasť dostala nejaký impulz, bude odsúdená na zánik. Už dnes sú regionálne rozdiely na Slovensku priepastné.

Ak nechceme prispievať k ich ďalšiemu prehlbovaniu, no zároveň sme si vedomí toho, že máme hlboko do vrecka, mohla by sa začať diskusia o tom, či by namiesto 4-prúdových ciest v niektorých oblastiach nestačilo budovať „striedavé“ 2+1 cesty, ktoré sú rovnako bezpečné, no oveľa lacnejšie, a preto sa hojne využívajú napr. v Škandinávii či Nemecku.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #D4 #obchvat Bratislavy