Aj ľudia, aj cesty

, 07.08.2017 07:00

Nedávna diskusia o výstavbe R2 sa zredukovala výlučne na ekonomickú efektívnosť vynaložených prostriedkov.

Je pravda, že štát sa u nás v mnohých prípadoch správa ako rozšafný hospodár, a my by sme potrebovali skôr prísnu švábsku gazdinú, ktorá hľadí na každý cent. No aj tá najšporovlivejšia gazdiná vie, že ak raz niečo zanedbá, tak potom to len ťažko doženie, resp. že náprava stojí oveľa viac peňazí.

Regióny Gemeru a Novohradu boli roky zanedbávané. Sú len dve možnosti: buď im pomôžeme, alebo nad nimi zlomíme palicu. Aj keď rozdiel medzi centrom a perifériou existuje všade, u nás regionálne rozdiely prekročili únosnú mieru.

Najzaostalejšie regióny sú najzaostalejšie preto, lebo im chýba infraštruktúra a ľudský kapitál. Bez jedného i druhého nemajú šancu pohnúť sa vpred.

Investovať musíme do ľudského kapitálu aj do chýbajúcej infraštruktúry. Jedno bez druhého nemôže fungovať.

„Už v súčasnosti má väčšina okresov na Slovensku úbytok obyvateľstva (48 zo 79 okresov),“ uvádza sa v Demografickej prognóze okresov Slovenska do roku 2035. Podľa spomínanej štúdie v horizonte 20 rokov postihne najväčší demografický pokles práve okresy v južnej časti západného (Levice) a stredného Slovenska (Veľký Krtíš, Detva, Poltár). K značnému úbytku obyvateľstva má dôjsť aj v okresoch Lučenec, Rimavská Sobota a Rožňava.

Znamená to, že v okresoch, odkiaľ už takmer všetko mladé zutekalo a trpia dlhodobo najvyššou nezamestnanosťou, hrozí, že odíde aj ten zvyšok práceschopného obyvateľstva a prepadnú sa ešte hlbšie. To by znamenalo ich definitívny koniec.

Samozrejme, liať v takomto prípade peniaze do betónu by už bolo zbytočné.

Príkladom, ako sa dajú rozhajdákať eurofondy je Západné Macedónsko na severozápade Grécka. Tento región pretínajú hneď dve diaľnice, no nijako sa to neodrazilo na nižšej nezamestnanosti, naopak, táto oblasť má dlhodobo jednu z najvyšších mier nezamestnanosti v Európe. Bez práce je tu viac ako 31 % ľudí.

Varovaním pre nás by však malo byť i bývalé východné Nemecko – tu síce kvalitnú diaľničnú sieť vybudovali, no až po tom, čo odtiaľto po zjednotení v roku 1990 odišli na západ dva milióny ľudí. V posledných rokoch sa síce tento trend otočil, no s výnimkou veľkých miest ako Berlín a Drážďany sa ostatné regióny stále vyľudňujú.

Ak nechceme, aby Gemer a Novohrad dopadli rovnako, tak by sme mali spomínaným scenárom predísť: investovať do ľudského kapitálu aj do chýbajúcej infraštruktúry. Jedno bez druhého nemôže fungovať. Len vzdelaní ľudia môžu pohnúť veci vpred, no len ťažko možno očakávať, že budú ochotní žiť niekde, kde líšky dávajú dobrú noc.

Navyše, v súčasnej debate o R2 nepadlo ani slovo o tom, že táto cesta má poslúžiť ako rýchlejší variant D1 spájajúci Bratislavu s Košicami. Je predsa absurdné, že momentálne najrýchlejšie spojenie medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami vedie cez Maďarsko!

Ak má niekto obavy, či bude tento úsek dostatočne vyťažený, tak k tomu len malá poznámka: stupeň automobilizácie je na Slovensku stále nízky, preto je logické, že počet áut bude rásť. Ďalšia generácia nás možno bude preklínať, prečo sme namiesto rýchlostných ciest nepostavili „poriadne“ diaľnice.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výstavba diaľnic #R2 #diaľnice
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk