NÁZOR: Šikovní lotri?

Škandál okolo organizácie Cambridge Analytica má dve roviny. Prvú rovinu je možné nazvať špinavá politika, druhú špinavý biznis. Ani jedna by pre nás nemala byť až takou objavnou novinkou. Moralizovanie je nanič. To, čo tu zlyháva v prvom rade, je systém, pretože ten najviac odmeňuje práve tých, ktorých raz označíme za šikovných, inokedy za nemorálnych.

22.03.2018 20:00
debata (27)
Boj o emócie voličov? Robia na tomto princípe monitor, klávesnica a myš niečo zásadne nové? Isteže, internet a sociálne siete menia domáce ihrisko na globálne a skracujú čas potrebný na šírenie propagandy z dní na milisekundy. Princíp sa však nemení. Politický marketing vždy pracoval v prvom rade s emóciami, pretože emócie sú ako vône: zasiahnu človeka hlbšie než argumenty. Vzbudiť v ľuďoch pocit, že keď volia takto, volia svoje bezpečie, zatiaľ čo keby volili hentak, ohrozili by seba a svoju rodinu, patrí k tým najstarším receptom na politický úspech.

A biznis? Všetci sme súčasťou biznisu. Väčšinou biznisu niekoho iného. Občas ako zákazníci, ktorým sa predá aj to, čo nepotrebujú, občas priamo ako tovar, ktorý je na predaj. Presne takýmto tovarom sme aj my, hrdí používatelia facebooku. I keď v skutočnosti nás akurát bolí hlava, zatiaľ čo niekto celkom iný používa nás.

Osobné dáta miliónov používateľov facebooku sa do rúk Cambridge Analytica dostali cez nevinne vyzerajúci kvíz zameraný na mapovanie ich digitálnych návykov. Médiá a politici sa pohoršujú a Mark Zuckerberg a spol. si sypú popol na hlavu iba preto, lebo Cambridge Analytica dáta použila na mapovanie emocionálneho sveta amerických voličov a plánovanie agendy prezidentskej kampane najprv Teda Cruza, potom Donalda Trumpa.

Špinavá politika, samozrejme. Čo keby tá firma používateľov facebooku na základe testu iba zasypala tonami cielených reklám, ako to robia iné, „slušné“ firmy? Vo svete, v ktorom sú naše zvyky a pocity dávno premenené na jednotky a nuly a uložené kdesi vo virtuálnej ležatej osmičke, by sa pravdepodobne nestrhol žiaden krik porovnateľný s tým dnešným. Lenže ak je takáto politika špinavá, ako môže byť takýto biznis čistý?

Aby nedošlo k omylu. Cambridge Analytica a rôzne prepojenia (napr. Lukoil, Česko…to by mohlo zaujímať aj nás) sú škandálom plným právom. Technicky je rozdiel v tom, že tí, čo vás zasypávajú reklamným smetím, vás nepoznajú osobne, zatiaľ čo Cambridge Analytica získala a použila osobné dáta. Tak ako je istý rozdiel aj medzi tým, hrabať sa v minulosti protikandidáta v snahe objaviť niečo nečisté, ale aspoň reálne, a tým, šíriť o ňom cielené výmysly.

Všetci sme súčasťou biznisu. Väčšinou biznisu niekoho iného.

Najväčším škandálom však nie sú prichytení lotri, ale to, ako peniaze a politika kormidlujú biznis s naším súkromím, našimi emóciami a následne s našimi politickými preferenciami a našou budúcnosťou. Hranica medzi tým, keď niekto takýto systém „zneužije“, alebo ho iba „šikovne využije“, je tenučká. Vďaka planému moralizovaniu, ktoré bráni systémovým zmenám, bude lotrov pribúdať. Možno budú len sofistikovanejší.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #Cambridge Analytica