Sledujte peniaze

, 03.04.2018 22:00

Follow the money – sledujte peniaze, znie slávna hláška z filmu Všetci prezidentovi muži, nakrúteného podľa knihy novinárov Carla Bernsteina a Boba Woodwarda o afére Watergate. Hoci podľa autorov ich tajomný zdroj nasmeroval na toky peňazí kampane Richarda Nixona celkom inými slovami, efektná fráza, ktorú si vymyslel scenárista filmu, začala žiť svojím vlastným životom.

Po prevalení aféry s firmou Cambridge Analytica spustilo vedenie Facebooku na čele s Markom Zuckerbergom mediálnu kampaň. Zuckerberg si nasypal popol na hlavu a tvrdí, že jeho firma podniká kroky, aby sa takýto prípad už nemohol opakovať. Zuckerberg a spol. sa pritom všemožne snažia vyvolať dojem, akoby Cambridge Analytica pri použití dát miliónov Američanov na ovplyvnenie volieb roku 2016 postupovala div nie ako nejaká špionážna centrála.

Nijaký tajomný hacker sa však nemusí nabúrať na vaše účty na sociálnych sieťach. Ak chce niekto vedieť, komu a kedy telefonujete či posielate textové správy, nepotrebuje na to sci-fi sledovaciu techniku ani povolenie súdu. Vlastne mu len stačí prísť a vaše dáta si kúpiť. Či si pritom bude musieť vymyslieť nejakú kryciu legendu, je iná vec. Dáta samotné však netreba vytvárať. Sú všetky pohromade, uložené kdesi na serveroch či v cloude Facebooku.

Ak by chcel Facebook naozaj účinne chrániť svojich používateľov, musel by sa jednoducho zavrieť.

Tisíce používateľov, ktorí sa po prevalení aféry Cambridge Analytica rozhodli odhlásiť z Facebooku a vymazať svoje údaje, zistili, že tie ich údaje obsahujú napríklad aj zoznamy ich kontaktov, akcií a udalostí, o ktoré prejavili záujem, a v prípade používateľov aplikácie Messenger na telefónoch so systémom Android aj výpisy ich telefónnych hovorov a textových správ. Ľudia sú šokovaní, lenže všetko to dáva perfektný zmysel.

Keď ponúkate niečo na predaj, očakávate, že záujemca o kúpu bude o vašom tovare požadovať čo najviac informácií. Prečo by sa mal správať inak ten, čo ponúka na predaj vás samotných: vaše záujmy, záľuby, neresti, vášne? Plne v logike biznisu sa snaží zbierať o vás všetky možné informácie, pretože nikdy nevie, čo bude ten-ktorý potenciálny záujemca o kúpu v budúcnosti potrebovať.

Niekto bude v mene tvorby cielenej reklamy potrebovať vedieť, akej hudbe dávate prednosť, inému sa možno zíde znalosť vášho vzťahu k zbraniam, utečencom alebo priamo k politickým vodcom a stranám. A všetci bez rozdielu ocenia, keď pritom ako bonus dostanú pribalené informácie o vašich priateľoch a známych.

Zuckerberg sa darmo oháňa slovami, ako „zneužitie“ dát. A jeho obrana typu: „Veď každý s tým súhlasil, keď súhlasil s tým, že naša aplikácia bude používať jeho dáta“ je iba cynickou bodkou. Svoje miliardy nezískal ako zázračný programátor, ale ako nemilosrdný obchodník. Vo chvíli, keby Facebook nemohol zarábať na používateľoch, ktorých predáva reklamným spoločnostiam, musel by sa sám spoplatniť – a stratiť tak drvivú väčšinu tých, na ktorých zarábal.

Veru, Follow the money. Ak by chcel Facebook naozaj účinne chrániť svojich používateľov, musel by sa jednoducho zavrieť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#facebook #Cambridge Analytica
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
24,99
Perla Ruža Color

Perla Ruža Color

34,99
Rozeta

Rozeta

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk