Kto šetrí, nemá diaľnice

, 15.07.2018 12:00

Tunel Višňové, ktorého základný kameň poklepali prvýkrát pred 20 rokmi a potom ešte dva razy, má reálnu šancu stať sa stavbou storočia. Nie však pre svoje technické parametre (aj keď pôjde o najdlhšiu stavbu svojho druhu u nás), ale kvôli dĺžke výstavby.

Podľa pôvodných plánov mal byť prerazený v decembri minulého roka a úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala mali otvoriť na konci r. 2019. Motoristi však budú stáť v zápchach pod Strečnom aj nasledujúce dva roky.

Dôvod? Nie sú peniaze. Štát síce vybral najvýhodnejšiu ponuku, no tá bola najvýhodnejšia iba na papieri. Príslovie síce hovorí, že kto šetrí, má za tri, no v tomto prípade si mali na ministerstve výstavby vziať k srdcu inú múdrosť: nie sme takí bohatí, aby sme si mohli dovoliť kupovať lacné veci…

Už to, že víťaz tendra ponúkol polovičnú cenu oproti očakávaniam analytikov, bolo podozrivé. No našťastie štát je už obozretnejší a odmieta konzorciu firiem zaplatiť faktúry navyše. Tie totiž vyššiu cenu pripisujú sťaženým geologickým podmienkam. Ak o problémoch s podzemnou vodou v prieskumnej štôlni vedel aj bežný čitateľ okresných novín, tak to musel vedieť aj víťaz tendra. Lenže bolo po kríze, zákaziek málo, a tak išiel pod cenu…

Štát sa už poučil. Napríklad pri novom úseku R2 Kriváň – Mýtna sa ponuky v tendri budú vyhodnocovať nielen na základe najnižšej ceny, ale rozhodovať bude aj kvalita tímu odborníkov, náklady na prevádzku a environmentálne hľadisko.

Opäť sa tak potvrdzuje pravdivosť Murphyho zákona, že ľudia začnú konať rozumne, až keď sa vyčerpajú všetky ostatné riešenia.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tunel Višňové #diaľnica D1
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
34,99
Rozeta

Rozeta

24,99
Sweet farebné alstromérie

Sweet farebné alstromérie

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk