Ale poďme po poriadku. Najprv na rezorte financií vznikol takzvaný Útvar hodnoty za peniaze. Jeho založenie oceňoval v krajine azda každý. Veď ušetríme na drahých tendroch. Systém vyzeral rozumne, aj keď bol založený skôr na matematike. Po prvých analýzach sa však ukázalo, že to také fajn nebude. Lieky máme šetriť tak, že zavedieme lekárom limity? Na výstavbe ciest ušetríme tým, že ich postavíme len polovičné? Dobre, ak pôjde málo áut, tak môže byť. Lenže pri treťom najväčšom krajskom meste bolo už na prvý pohľad jasné, že diaľnice v polovičnom profile stačiť nebudú. O to viac, že za desať rokov sa počet registrovaných vozidiel v krajine zdvihol o celú tretinu.
Ľudia z rezortu financií však trvali na tom, že pre 10-tisíc áut denne štvorprúdovku netreba. Vtedajšie odhady nového dopravného modelu, podľa ktorých bude intenzita premávky minimálne o polovicu vyššia, nebrali do úvahy. Prečo? Možno chceli ohúriť, že vypočítali úsporu až 450 miliónov eur na 900-miliónovej zákazke.
Analytici, ktorí sa výpočtami zaoberali, majú blízko k ľuďom z okolia Kisku. Kiskovi oddaní novinári zase na základe analýz bili do vlády hlava-nehlava. Potom prišiel na rad samotný Kiska, ktorý vo veci apeloval u ministra dopravy aj ministra financií. Kiska sa zjavne chcel zviesť na vlne, že sa idú prehajdákať stámilióny na diaľnice. Všetkým v tejto komunite bolo už vtedy srdečne jedno, že úspora 450 miliónov eur je výmysel, lebo dvojprúdová diaľnica Prešovu stačiť nebude. To aktuálne potvrdili aj nové údaje o predpokladanej premávke, podľa ktorých pôjde prešovskými diaľnicami okolo 20-tisíc áut denne.
Fiktívne analýzy medzitým poslúžili na iné účely. Kiska si udrel do vlády. Kiskovi naklonení ľudia dostali svoj dav do varu. Kto sa im vzoprel, pomstili sa mu hejtovaním na sociálnych sieťach. Vzájomne sa pritom hecovali a ešte sa za to aj ocenili. Spôsoby hodné koho? Veď podobne na to idú aj extrémisti. Určia si nepriateľa a potom im je už všetko jedno. Uvidíme, čo bude ďalej. Kiska odkázal, že pri obchvate sa predsa ušetrilo. Lenže zabudol dodať, že to nebolo vďaka cirkusu, ktorého bol súčasťou, ale úspora bola výsledkom bežných rokovaní so staviteľom. Lepšie by bolo priznať si chybu, poučiť sa z nej a držať sa faktov. Myslieť na ľudí, nie na hluchú politickú propagandu.
Našťastie pri obchvate Prešova zatiaľ zvíťazil zdravý rozum a D1 sa stavia v plnom profile, teda ako štvorprúdovka. Aj rýchlostná cesta R4 v Prešove hádam bude mať štyri pruhy. Pri obchvate Prešova stále ide o veľa. Je dôležité, aby sa pravda ukázala. Ide nielen o Prešovčanov, ale aj o spôsoby v politike, správania, vzťahov medzi ľuďmi a napokon o charakter štátu.