Glosa: Mladí cestní piráti

Mladí vodiči spôsobili v uplynulom roku najviac smrteľných dopravných nehôd. Kto za to môže? Štát ide dlhé roky cestou represie.

11.01.2020 14:00
debata (2)

Zvyšovanie pokút, častejšie meranie rýchlosti, sprísňovanie pravidiel. To všetko má prispieť k lepšej bezpečnosti na slovenských cestách. Represia však očividne neprináša želaný efekt. Výchova mladých vodičov sa dlhodobo zanedbáva.

Kde sa majú naučiť správne jazdiť? Kto ich naučí, ako sa správa auto mimo štandardných podmienok? Nikto. Spoza volantu vozidla idúceho rýchlosťou 90 km/h sa niekedy zdá, že sa nič nemôže stať. No až pri núdzovom brzdení mnohí šoféri spoznajú energiu, ktorá sa ukrýva v pohybujúcej sa mase kovu s hmotnosťou približne pol druha tony. Mladí ľudia sa učia praxou. Výsledky školy života za volantom poznáme.

Po príklad, ako sa vychovávajú neskúsení vodiči, nemusíme chodiť ďaleko. V susednom Rakúsku je povinná škola šmyku. Nie je to škola, kde sa mladí šoféri učia šmýkať. Práve naopak. V krátkom kurze, ktorý je súčasťou získania vodičského oprávnenia, sa naučia vyhýbať šmykom a zvládať ich.

Pochopia najmä to, aká energia sa ukrýva v pohybujúcom sa aute. Ak ste o tom dosiaľ nevedeli, skúste ísť niekedy autom po prázdnom parkovisku rýchlosťou kroku a dupnite z celej sily na brzdu.

Represia je jednoduché, rýchle a pomerne lacné riešenie, ako pristúpiť k zvyšovaniu bezpečnosti na cestách. Jej účinky sú však obmedzené. Zvyšovanie kvality cestnej siete býva už drahšie a dlhodobejšie riešenie, no z miest len tak ľahko problémové križovatky, ulice a priechody pre chodcov nezmiznú.

Výchova mladých vodičov je najkomplikova­nejšie, najdlhšie a najdrahšie riešenie. Z dlhodobého hľadiska však prinesie najlepší efekt.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #mladí vodiči #bezpečnosť na cestách #represie #škola šmyku #vodičské oprávnenie