Vyhnúť sa pokute premietnutej do ceny nového auta bude možné, no hovoriť o šetrení nie. Elektrické, prípadne plug-in hybridné vozidlá plniť emisné normy budú. Ich cena je však dnes omnoho vyššia ako cena vozidiel so spaľovacími motormi a je naivné očakávať, že v roku 2021 to bude inak.
Pomyselné cenové nožnice medzi jednotlivými typmi áut sa budú zatvárať. Nie tak, ako väčšina ľudí dúfala. Autá s baterkami výrazne nezlacnejú. Namiesto toho nahor zamieri cena áut s benzínovými a naftovými agregátmi.
Tlak na cenu je dlhodobý. Výrobcovia musia do áut montovať výbavu, ktorú diktuje Európska únia. Vo väčšine prípadov ide o bezpečnostné systémy, ktorých prítomnosť je na palube naozaj prínosná. Stabilizačný systém, automatické núdzové volanie alebo protiblokovací systém bŕzd denne zachraňujú životy.
Automobilky okrem toho v posledných rokoch investovali milióny eur do čistenia emisií spaľovacích motorov. Zdá sa, že to nestačí. Emisné limity budia dojem, že sú nastavené bez ohľadu na technologické možnosti automobiliek.
Počúvame síce o tom, že benzínové motory sú zlé a naftové ešte horšie, no faktom ostáva, že nemáme technológiu, ktorá ich nahradí. Elektromobily majú už niekoľko rokov tie isté problémy, ktoré sa dajú zhrnúť do dvoch slov: dojazd, cena. Ľudia budú potrebovať individuálnu dopravu aj v roku 2021, aj neskôr. Takže im neostane nič iné ako zvýšené náklady zaplatiť.