Úspešný príbeh. Jeden z mála

Keď pred tridsiatimi rokmi vstupoval Volkswagen (VW) do Bratislavských automobilových závodov (BAZ), naša ekonomika prudko upadala. Potrebovali sme zahraničný kapitál ako soľ. V BAZ sa vyrábala Škoda Garde, necelých 4-tisíc kusov ročne. Málokto vtedy tušil, že investícia nemeckého automobilového giganta bude taká úspešná.

, 31.05.2021 19:00
30

A nemusela byť. Pôvodne mal do BAZ vstúpiť americký General Motors (GM). V poslednej chvíli z toho zišlo. Mnohí to kritizovali, že ide o strategickú chybu. Naopak, išlo o jedno z mála dobrých ekonomických rozhodnutí Vladimíra Mečiara. Nakoniec GM dostal ponuku vstúpiť do niektorých strojární na Považí. Odmietol.

Žiaľ, Volkswagen nemal na Slovensku ani v Česku nasledovníka. O Tatru Kopřivnice mal vtedy eminentný záujem Mercedes. Vtedajšia federálna vláda, najmä minister financií Václav Klaus, bola proti. To by znamenalo aj vstup Mercedesu do našej bánovskej tatrovky. O dosahoch si nemusíme hovoriť. Vieme, ako táto naša automobilka dopadla, podobne trnavská TAZ-ka. Otázka je, prečo sa najmä po vzniku Slovenska neusilovala vláda o vstup podobného strategického partnera ako bol VW. Pozitíva boli jasné už vtedy. Vybrali sme sa cestou kupónovej privatizácie, ktorá neviedla k rozvoju ekonomiky, ale k jej rozpredaju a rozvratu.

Bez Volkswagenu by naša ekonomika nebola tým, čím je. Bez jeho úspechu by na Slovensko neprišli iné svetové automobilky.

Ako prvý model sa začal vyrábať VW Passat. Prvé vozidlo bolo vyrobené vo februári 1992, do júna sa ich vyrobilo viac ako tisíc. V roku 2000 sa otvoril nový závod v Martine. Spokojnosť vedenia VW s bratislavskou pobočkou viedla v roku 2002 k rozhodnutiu vyrábať u nás vlajkovú loď VW model Touareg. V súčasnosti sa už vyrába deväť modelov piatich značiek. Z liniek ročne odchádzajú státisíce kusov automobilov. V roku 2020 počet vyrobených áut dosiahol 6 miliónov. Investície do výroby a infraštruktúry dosiahli dosiaľ celkovo 4,6 miliardy eur. Dnes VW zamestnáva na Slovensku 11-tisíc ľudí, do štátneho rozpočtu odvedie najviac daní a odvodov, viac ako akákoľvek iná firma na Slovensku.

Bez Volkswagenu by naša ekonomika nebola tým, čím je. Bez jeho úspechu by na Slovensko neprišli iné svetové automobilky. Hoci byť príliš závislí od výroby áut nie je dobré, ekonomika by mal byť viac diverzifikovaná, bez nich by to bolo oveľa horšie. Automobilky viažu na seba množstvo dodávateľov a subdodávateľov, prinášajú priamo i nepriamo nové špičkové technológie, rozvíjajú ekonomiku, dávajú ľuďom (vysoko)kvali­fikovanú prácu. Nemali by sme tiež zabúdať, že aj vďaka VW sa Bratislava v najhorších časoch vyhla vysokej nezamestnanosti, ktorá postihovala iné slovenské regióny.

Automobilky „zachraňujú“ náš priemysel a export aj v ostatných mesiacoch. Podľa posledných údajov v marci ich výroba medziročne vzrástla takmer až o 60 %. Hoci aktuálna materiálová kríza vo svete spôsobená pandémiou ich trochu pribrzdí. Na chvíľu, pretože VW plánuje v roku 2023 takmer miliardovú investíciu. Tá pôjde do výroby elektrických vozidiel, pribudne dvetisíc nových pracovných miest. Bez debaty, Volkswagen je jeden z najviditeľnejších úspešných príbehov našej novodobej histórie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
30 debata chyba
Viac na túto tému: #zahraničné investície #Volkswagen #privatizácia #nadnárodné korporácie #automobilový priemysel