Maslo na hlave

Kto nesie zodpovednosť za drahé maslo? Koľko ľudí, toľko názorov. No nech by odpoveď znela akokoľvek, zakaždým sa celkom nepochybne vráti na začiatok: Ako je možné, že krajina, ktorá mala dosť mlieka, ho odrazu má toľko, že dokáže vyrobiť len jednu tretinu masla a zvyšok musí dovážať?

, 10.12.2021 20:00
debata (8)

Snaha odstrihnúť sa od nedostatku tu bola už za minulej vlády. Jedna z mliekarní dostala podporu od štátu na nákup veľkého maslostroja. Lenže aj tak je masla málo, lebo na Slovensku sa vyrába málo mlieko. Spotreba mlieka a mliečnych výrobkov sa síce v priebehu posledných sedem-osem rokov zvýšila, no aj tak nedosahuje lekármi odporúčanú dávku. O rast spotreby sa postarali dovozy v réžii obchodných reťazcov. Na pultoch je nielen zahraničné maslo, ale celá plejáda ďalších mliečnych výrobkov.

S príchodom každého ministra sa očakáva priam zázračné vzkriesenie poľnohospodárstva a potravinárstva. Kto všetko sa na ministerskom poste už nevystriedal – od pôdoznalca cez troch či štyroch predsedov družstiev, neúspešnej diplomatky, súkromného hospodára, krízového manažéra, šéfky pozemkového fondu, romantika vidiaceho spásu v malých farmách až po muža koreniaceho v bankovom sektore.

Snahu mali, aj vízie, často boli na míle vzdialené realite, no takmer pre všetky bolo typické podcenenie financovania agrosektora zo strany vlády a chabé výsledky pri rokovaniach s Bruselom. Teraz prišiel účet v podobe drahého masla. Nebude to jediná potravina, ktorá zdražie a vytiahne ľuďom pred Vianocami z vreciek peniaze, ktoré rátali použiť možno na šport, kúpu knihy a tisíc iných menej či viac dôležitých vecí pre to, aby si urobili život radostnejší. Lenže bez jedla sa prežiť nedá. A tak budeme všetci platiť viac. Za našu neschopnosť mať funkčné poľnohospodárstvo a potravinárstvo.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #potravinová bezpečnosť #mliečna výroba #potravinárstvo a poľnohospodárstvo
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy