Ste v práci, máte frmol, ponáhľate sa na poradu alebo doma práve dávate spať dieťa a na druhom konci sa ozve slečna alebo mladý muž so supervýhodnou ponukou! Nechápu, že novú káblovku, bambusové ponožky ani bižutériu nechcete a pohrebné poistenie už vôbec nie. Či ste už vy osobne zmenu pocítili, alebo vôbec, štatistiky hovoria, že takýchto telefonátov ubudlo. Môžu za to zmeny v zákone o elektronických komunikáciách. Efekt legislatívy ste mohli zaznamenať zhruba od novembra 2022.
Ako sa docielil úbytok obťažujúcich volaní? Všetci tí, ktorí vás chcú osloviť cez telefón s ponukou tovaru alebo služby, musia podľa zákona od augusta 2022 povinne používať predvoľbu (0) 888. A v novembri toho istého roku vytvoril Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb na internetovej stránke www.nevyziadanevolania.sk štátny register, kde môže každý bezplatne zaregistrovať svoje telefónne číslo. Buď sa tak zbaví všetkých marketingových volaní, alebo sám rozhodne, v ktorej oblasti ho môžu firmy „otravovať“.
Niežeby nás obchodníci a prevádzkovatelia rôznych služieb prestali obťažovať úplne a keď chce mať človek pokoj, tak sa občas nejakej tej „výhodnej“ ponuke s nevôľou podvolí. No kým ešte v roku 2021 vravelo 56,9 % obyvateľov Slovenska, že prijme telefonát s ponukou tovaru alebo služby, v roku 2023 klesol tento počet na 48,4 %. Legislatíva teda môže pomôcť, aby sa veci hýbali k lepšiemu, spotrebiteľ sa len musí brániť. Ideál je ani jeden obťažujúci telefonát do roka. No tu už nepomôže zákon.