Attilov absurdný prečin

Hoci sa na verejnosti vedú sladké reči o nezávislosti športu, politika sa do športu vždy miešala – zneužívala ho. Dobre si pamätáme bojkoty olympijských hier či v poslednej dobe apely na ruských športovcov a vylučovanie zo súťaží. Udrelo aj na Slovensku.

10.04.2024 19:00
debata (193)

Zásah dostal známy zápasník Attila Végh. Od svetoznámej francúzskej značky, presnejšie od jej zastúpenia na Slovensku. Pretože to je v tomto príbehu dosť podstatná vec. Čím sa previnil populárny športovec a influencer? Na sociálnej sieti podporil v druhom kole prezidentských volieb Petra Pellegriniho. A to sa mu stalo osudné.

Áno, akákoľvek súkromná spoločnosť má neodnímateľné právo ukončiť spoluprácu s akoukoľvek celebritou, keď to uzná za vhodné, respektíve keď daná osobnosť prekročila určité medze. Zastúpenie známej automobilky na Slovensku uviedlo, že jej ambasádori musia byť apolitickí. Tak to má nastavené v pravidlách. A Végh ich porušil.

Dotiaľ to súhlasí, no vystávajú vážne pochybnosti. Stalo by sa tak aj v prípade, keby Végh podporil Ivana Korčoka? Lebo ako vyplýva z e-mailovej komunikácie zainteresovaných, zástupcovia automobilky sa vyhovárali na názory svojho tímu, okolia, ich bubliny. Jednoznačne z toho vyplýva, že aj oni majú svoje politické postoje, ktorých sú obeťou. Nemali by byť aj oni apolitickí?

Veľkí sponzori by si mali urobiť poriadok v tom, čo je prípustné, a čo nie. No zostáva pachuť, že tentoraz ani tak nešlo o samotnú angažovanosť, ale o správne politické tričko.

A nie sú. Dokonca sa pasujú do roly politológov. V e-mailovej komunikácii argumentujú, že nejde „o rešpekt voči inému politickému názoru“, ale „o podporu strane, ktorá klame a je krivá“. Mienia tým štandardnú ľavicovú stranu Hlas? Či jej predsedu Petra Pellegriniho, predsedu Národnej rady, ktorého medzinárodnú reputáciu žiadny zahraničný partner doteraz nespochybnil? Hlas nie je žiadna extrémistická strana typu kotlebovcov. Naopak, ide o štandardnú sociálnodemokra­tickú stranu. Kto tu prepálil, nie je Végh, ale slovenské zastúpenie svetoznámej značky, ktoré si pomýlilo kompetencie a zahralo sa na politológov.

Po tom, čo časom vyšponované emócie vychladnú, frustrácia z prehry, keď víťazstvo bolo na dosah, vyprchá, sa odhalí absurdnosť celej situácie. To, ako sme stále hlboko zakotvení v našej malej karpatskej doline. Nie je to totiž iba spor slovenského športovca a nejakého miestneho sponzora, ale má aj medzinárodný politický rozmer. Raz sa totiž budúci prezident Peter Pellegrini stretne s francúzskym partnerom Emmanuelom Macronom a budú možno rokovať aj o ekonomických otázkach. Vzájomné vzťahy a dôveru určite neutuží skutočnosť, že vlajková loď francúzskej ekonomiky zrušila spoluprácu so známym športovcom len preto, že podporil na sociálnej sieti slovenského prezidenta.

Vo vyhrotenej atmosfére, akou bola prezidentská kampaň, je pre mnohé známe osobnosti nemožné, aby nezaujali politický postoj. V USA známe celebrity často verejne podporujú toho či onoho prezidentského kandidáta a nijako im to komerčne neškodí. Áno, každý ambasádor známej značky by mal mať na pamäti, že s jeho menom sa automaticky spája aj jeho sponzor, ktorý sa nechce miešať do politiky, byť vťahovaný na jednu alebo druhú stranu.

Lenže vo Véghovom prípade nešlo o priamu angažovanosť, ale o súkromný názor na sociálnej sieti. A to je poriadny rozdiel. Veľkí sponzori by si mali urobiť poriadok v tom, čo je prípustné, a čo nie. No zostáva pachuť, že tentoraz ani tak nešlo o samotnú angažovanosť, ale o správne politické tričko.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 193 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Renault #Attila Végh