Naznačila, že nastupujúca generácia učiteľov nemá záujem v budúcnosti sa na takomto podujatí zúčastňovať. „Máme veľmi vážne signály od starších pedagógov, ktorí vravia, že nastupujúca generácia učiteľov nemá motiváciu ich aktivitu prebrať – hovoria im, že voľný čas vedia stráviť aj inak.“
Olympiáda už devätnásť rokov vzdeláva stredoškolákov v neľahkých otázkach ochrany ľudských práv, vysvetľuje, aký význam má tolerancia, rešpekt, zodpovednosť. Ako definovať slobodu, čo sú jej nástrahy a akú úlohu máme my všetci pri formovaní občianskej spoločnosti. Z roka na rok kladie čoraz ťažšie otázky. Aj preto, že svet je stále zložitejší a v nás narastá pocit, že máme čoraz viac problémov.
Mimochodom, toto tiež vyúsťuje do frustrácií, ktoré zneužívajú extrémisti a populisti, využívajúc pritom najmä sociálne siete. Práve 19. ročník sa odohrával v čase ich narastajúceho vplyvu a to, čo ponúkajú, je likvidačné pre svet, ktorý poznáme. Koľko máme nástrojov, aby sme ich zastavili? Určite je jedným z nich vzdelávanie. Nielen v školách. Vďaka patrí všetkým učiteľom, ktorí celé roky podporujú svojich študentov v účasti na tomto a podobných fórach. Pretože, akí budú študenti, keď to v ťažkých časoch vzdá čo i len jeden dobrý učiteľ?
Témami tohto ročníka boli sloboda myslenia a rešpektovanie rozmanitosti. Do finále postúpilo 61 študentských prác. Ceny udeľoval aj denník Pravda, ktorý je mediálnym partnerom podujatia. Hodnotili sme tému internet/sloboda prejavu/zodpovednosť. Tri ocenené úvahy uverejňujeme v špeciálnom vydaní OSY.
Prvé miesto získala Dominika Chrastová z Gymnázia v Kysuckom Novom Meste, na druhé miesto sme vybrali prácu, ktorej autorkou je Kristína Ježová z Gymnázia v Nových Zámkoch. Autorom tretej ocenenej úvahy je Tomáš Durec zo Spojenej školy a gymnázia na Mokrohájskej ulici v Bratislave. Ešte raz blahoželáme.